torsdag 8 september 2011

Uppsats del 1

Förklaring till inlägg här http://kk-markt.blogspot.com/2011/09/vg.html



1. Inledning

Jag ska göra en diskursanalys av the Lion King (sv: Lejonkungen) från 1994, regisserad av Roger Allers och Rob Minkoff. Simon Lindgren skriver att diskursanalys handlar om att visa på de mönster som gör att vi får en känsla av vad som är rätt eller fel1, och förklarar vidare att det ”går ut på att blottlägga de kopplingar mellan texter och andra element i det socala livet2”. Vad jag vill undersöka och blottlägga är filmens underliggande ideologi som jag menar är en hyllning till den vita kärnfamiljen, och därmed en negativ framställning av det som hotar denna, t.ex. homosexualitet och andra etniciteter.

1.1 Syfte
Disneys tecknade filmer har en lång historia av kontroverser, ofta handlar det om rasistiska budskap, till exempel i Song of the South (1946) eller Djungelboken (1967)3. Vi har även parodiserandet av judar i Three little Pigs (1933), eller den mörkhyade kentauren Sunflower som får putsa hovarna på de vita kentaurerna i Fantasia (1940). The Lion King är inget undantag ifrån förlegade ideologier, den är tvärtom full av den. Jag har hittat en slags gemensam nämnare för filmens ideologier, som enkelt uttrycks i hyllandet av den vita kärnfamiljen, och det är även titeln på mitt paper. Jag kommer i min uppsats undersöka filmens implicita budskap som jag menar är rasistiskt, homofobiskt och patriarkaliskt, och se med vilka metoder filmen förmedlar dessa.
1Lindgren, Simon. Populärkultur. (Malmö: Liber. 2009) s. 109
2Lindgren, Simon. Populärkultur. (Malmö: Liber. 2009) s. 125
3 Giroux, Henry A. ”Att animera de unga – barnkulturens disneyfiering”, Persson, Magnus (Red) Populärkulturen och skolan. (Lund: Studentlitteratur, 2000) s. 121

2. Kort presentation
The Lion King handlar om Simba och hans utveckling från barn till vuxen. Han är son till konungen Mufasa och Sarabi, och ska därmed själv en gång bli kung. Men hans elaka farbror Scar dödar Mufasa och tvingar Simba på flykt, för att själv kunna regera över riket, the Pride Land, tillsammans med de elaka hyenorna. Under tiden lever Simba med de nya vännerna Timon och Pumba ute i djungeln, tills verkligheten en dag kommer ikapp honom och han tvingas ta ett vuxet beslut. Han lämnar sitt ungdomsliv i djungel och återvänder för att besegra Scar och återta tronen. Berättelsen följer på ett sätt det klassiska grundmönster som Maria Nikolajeva skriver om; "hem - uppbrott hemifrån - äventyr - hemkomst", även om betydelsen här blir nästan det motsatta. Simba tvingas bort från sitt trygga hem, och lever ett fridfullt liv när han är borta, för att sedan åter tvingas bryta upp från det lugna för att ge sig in i en kamp/äventyr. Slutligen är han tillbaka där hemma igen.1
1Nikolajeva, Maria. Barnbokens byggklossar (Lund: Studentlitteratur, 1998), s. 37

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar