torsdag 15 september 2011

Uppsats del 8

3.4 Den dolda rasismen

I the Lion King får flera olika etniciteter en smäll av det stora landet i väst, USA. Med etnicitet menas identifikation med och känsla av tillhörighet till en etnisk grupp1. Etnicitet är inget fastlåst, utan vi bär på flera olika. Vi använder de ibland när vi söker gemenskap och ibland när vi vill distansiera oss. ”Etnicitet konstrueras med hjälp av material som språk, religion, kultur utseende släktskap och regionalitet.2
the Lion King var Disneys första långfilm som skulle utspela sig i Afrika. Att ta med denna koloniserade kontinent i Disneyfamiljen kunde ha varit positivt, men Disney väljer att framställa Afrika som en världsdel helt styrd av vilda djur. I hela filmen förekommer inte ett enda spår av mänsklig närvaro, varken en tidigare eller en kommande sådan. Ingen civilisation finns i sikte. Disney har tidigare gjort många filmer med djur i huvudrollerna, som Aristocats3 (1970), Lady and the Tramp (1955) eller A Bugs Life (1998) , men de utspelar sig alltid i ett civiliserat samhälle med mänsklig närvaro. Det av Amerika illa behandlade afrikanska folket får alltså inte den upprättelse man kan tycka hade varit på sin plats, utan i Disneys regi så fortsätter Afrika att representera ett hem för vildar, precis som under slavhandelns mörka historia och människosyn.
Förnekandet av afrikaners existens och därmed afrikansk kultur märks redan i första scenen, när musiken visserligen har afrikanska influenser, men det är traditionella västerländska instrument som hörs. Varför lät man Elton John skriva ledmotivet, varför inte ta någon med kunskap och en koppling till afrikansk musikkultur?
1Internetadress: Ne.se (hämtad 2011-08-15)
2Vi och dom och alla dom andra, Hägerström, Jeanette. Citerad i föreläsning Genus 1 av Nilsson, Maria. Kursmaterial till ”Disney Studies” 2011-08-05
3Aristocats. Wolfgang Reitherman. (Walt Disney Productions. 1970)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar