lördag 10 september 2011

Uppsats del 3

Förklaring till inlägg här http://kk-markt.blogspot.com/2011/09/vg.html


3.2 Männens värld

En undersökning från 2007 har visat att äldre kvinnor i Disneys tecknade filmer ofta porträtteras negativt, medan äldre män ofta får aktoritära roller, som t.ex. präst eller härskare av något slag1. Några äldre kvinnor finns inte i the Lion King, men angående de manliga karaktärerna stämmer detta bra. The Lion King är männens film, som konungen Mufasa, den blivande konungen Simba, den tillfällige konungen (tillika skurken) Scar, de humoristiska Timon och Pumba, den andliga babianen Rafiki, den smarta Zazu... Listan på manliga karaktärer i filmen kan göras lång, men när man ska skriva upp de kvinnliga karaktärer man minns blir listan betydligt kortare. Vi har Nala och Simbas mor Sarabi, och vi kan anta att hyenan Shenzi är en hona. 
I From Mouse to Mermaid skriver de att bilden som unga män kan få av Disney är att när allt i världen är som det ska, så är både kvinnor och natur redo att tjäna dem (männen). Kvinnor symboliserar en tämjd och civiliserad närvaro, medan naturen är en resurspool att hämta lastdjur ur.2 Detta är en världsbild som stämmer bra in på the Lion King. Simba har två kvinnor i sitt liv, den ena är hans mor Sarabi, hon tvättar Simba och oroar sig över vart han ska gå någonstans. Hon är kärleksfull och vi ser henne alltid nära Pride Rock, jag menar att hon har de typiska attributen av en hemmafru, en företeelse som redan 1994 var förlegad och omodern. 
Henry A. Giroux skriver ”Med hänsyn till Disneys besatthet av familjevärden, särskilt familjen som en konsumtionsenhet, är det märkligt att det inte finns några starka mödrar eller fäder i filmerna”3. I the Lion King har vi från början visserligen en stark fader i Mufasa, men genom sin död försvinner han ändå ut ur handlingen. 

Den andra kvinnan i Simbas liv är Nala, hans barndomsvän som senare blir hans fru. Till skillnad från andra unga kvinnor i Disneys tecknade historia som Snövit, Ariel och Jasmine undgår Nala att tecknas efter ett stereotypiskt skönhetsideal, eftersom hon är ett lejon. Nala får vara med på Simbas äventyr och hon är både modig och de ser ut att leka på samma vilkor. Men när de jagas av hyenorna är det ändå till sist Nala som måste räddas av Simba. Senare i filmen träffas Nala och Simba som vuxna och de blir förälskade direkt, och Nala blir där utsatt för det som Laura Mulvey kallar för ”the gaze”. Med ”The gaze” menar Mulvey den manliga blicken som tydliggör kvinnans objektiviserade situation i filmen. Mannen äger situationen och styr var vi ska titta och hur detta ska ske. I en värld styrd av sexuell obalans har lustupplevelser förknippade med blicken uppdelats i aktiva/manliga och passiva/kvinnliga.4 Mannen styr narrativet medan kvinnan smyckar narrativet.

For it is the male hero of the film who drives the narrative. Women, on the other hand, are associated with spectacle, for it is as spectacle that they are looked at, while at the same time the (male) spectator's activity of looking will not interfere with the flow of the narrative.5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar